Verouderen met kwast

Hoe gaat alles in zijn werk?
Jacq gebruikt hoofdzakelijk emailleverf (enamel) van Revell en als verdunning gewone wasbenzine, die vervuild is door het herhaaldelijk uitspoelen van zijn penselen.
Voordat Jacq met de eigenlijke verfbehandeling start maakt hij de “fabrieksglans” van de zwarte loc mat met de vervuilde wasbenzine. Het penseel strijkt over het object in de richting zoals water naar beneden stroomt. Het voordeel van wasbenzine is dat het snel verdampt. Je ziet snel het resultaat van de bewerking en kan meteen weer met een volgende bewerking starten zonder lange wachttijden. Eén van de andere voordelen van deze methode is dat letters en opdrukken gewoon overgeschilderd kunnen worden en toch zichtbaar blijven.

Nu start hij de voorbereiding van de verfbewerking. Hij neemt met een stokje een klontertje dikke verf onder uit een verfpotje en smeert dat op een kaartje 

Vervolgens wordt dat met de vervuilde wasbenzine verdunt tot inktdikte. Daarna brengt hij de inktdikke vloeistof met een penseel  aan op een DB 86-er. Ook hier weer penseelstreken in de richting zoals water (regen) van de machine afloopt. Als er teveel verf opgebracht is dan kan het weggehaald worden met een droog penseel.

Op drijfstangen en scharnierpunten van het drijfwerk wordt wat zwarte glanslak aangebracht om smeerolie na te bootsen.

Kleuren:
Zwart   Revell enamel mat nrs. 6, 8 (diep zwart) en 9 (verbleekt).
Wit      Revell enamel mat nr 5 (kalkaanslag)
Leer     Revell enamel mat nr 85 (roest eventueel mengen met beetje zwart)

Penselen
Jacq heeft goed ervaringen met synthetische penselen van het merk Manet, type Galaxy (circa 2,50 euro) 

Verdere tips van Jacq

  • Gebruik zuivere wasbenzine om de fabrieksglans te verminderen op nieuwe loc’s, wagons en rijtuigen. Ook hier penseelstreken maken in de richting van aflopend water.
  • Als je teveel roest hebt opgebracht gewoon met zwart oververven en nog eens proberen
  • Stofvervuiling kan ook als poeder opgebracht worden (Anita decor,  Arctitec). Breng het poeder dan direct op in een nog natte laag vervuilde wasbenzine.
  • Roestpoeder kan je ook zelf maken: stop een dotje staalwol (pannenspons)  met wat water in een afgesloten bakje. Als je haast hebt doe er dan wat azijn bij en binnen een paar dagen heb je roestpoeder. Als poeder opbrengen of met wasbenzine verdunnen om een grotere roestplek te creëren.
  • In plaats van emailleverf kan je ook wateroplosbare verf van b.v. Tamiya gebruiken. Maar dan niet met water maar met alcohol verdunnen om sneller te kunnen werken.
  • Bij het verouderen van gebouwen kan je acrylverf (wateroplosbaar) gebruiken. Voeg dan een druppeltje afwasmiddel toe om de oppervlaktespanning te verminderen. De verf kruipt dan in alle kieren.
  • Op roosters van o.a. diesellocs vervuilde wasbenzine aanbrengen om reliëf (diepte) effect te accentueren.
  • Kijk eens op www.weathertrains.com voor verdere tips.

Jacq zegt over zijn persoonlijke interpretatie van verouderen het volgende:
Ik probeer mijn modellen er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Hij stelt zichzelf altijd na het kopen of bouwen van een model de volgende vragen:

  • Hoe belangrijk is dit model, gebouw of constructie binnen de hiërarchie van de baan
  • Wat is de economische invloed van het object
  • Hoe lang is het al in gebruik
  • Welke gebruikssoort
  • Wat zijn de invloeden van de omgeving
  • Is het gemakkelijk of moeilijk te onderhouden (beschikbaarheid van reserve-onderdelen)
  • Wat is de bedrijfsfilosofie met betrekking tot gebruik, netheid en onderhoud van haar materieel.
  • De zorg/liefde van het bedienend personeel

De antwoorden op al deze vragen bepalen het uiterlijk van alle objecten die gebouwd worden met uitzondering van de natuurlijke omgeving waarin de objecten worden geplaatst.
Ik probeer een zagerij en houtbedrijf te bouwen in haar hoogtijdagen met goed onderhouden machines en transportmaterieel dat maximaal belast en benut wordt. Oude foto’s uit die dagen zijn nog het enig beschikbare referentiemateriaal. Deze foto’s tonen duidelijk dat alles zwaar belast wordt, zelfs misbruik, maar er is nauwelijks bewijs zichtbaar van verwaarlozing of onkunde.

Materiaal en materieel dat niet meer gebruikt kan worden wordt afgeschreven en “opgeslagen” op het bedrijfsterrein. En zo vinden we daar de geliefde “junkyard”. Eén van de beste, zo niet het beste voorbeeld van hiërarchie in verouderen is het garagediorama van de amerikaan Chuck Doan.

Ik vind het logisch dat de houtzagerij locomotieven (zogenaamde “gearing“ machines omdat ze veelal door tandwielen worden aangedreven) er niet uitzien als afgeschreven materiaal. Ik kan me niet voorstellen dat de machinisten met een loc met een doorgeroeste ketel de bossen inreden en die opstookten tot 120 PSI (pounds per square inch) of met een doorgeroeste loc een 4 tot 7 of meer graden helling afdaalden met een serie zwaar geladen wagens op sleeptouw. Oppervlakteroest zoals op bouten, moeren en draadeinden en rond waterluiken of uitlaten verschijnt vrij snel zelfs bij nieuwe machines zeker in vochtige omgevingen. En dat kan met mate getoond worden.Alleen in de situatie dat het bedrijf in zijn laatste dagen verkeert en dat het alleen gaande gehouden kan worden met derdegraads afgeschreven onderdelen of materieel rechtvaardigt overmatig verouderen

Deze overwegingen beïnvloedden mijn verouderingsaanpak van de totale module en niet alleen van de treinen of de machines.